tirsdag 17. mars 2009

Helt krise?Katastrofe?

001

I dag har jeg vært på posten og hentet bøker for ganske mange penger. Bakgrunnen for dette er at jeg skal fortsette på skolen. Nå har jeg begynt på noe som heter krise og beredskapsledelse. Ett nyopprettet studium som begynte nå i mars. Det er 50% og varer i ett år.
Studiet har som mål å gi studentene grunnleggende kunnskap innen effektiv krise- og beredskapsledelse for bedre håndtering av krise- og ulykkessituasjoner, her nevnes bl.a :

generell kjennskap til beredskapsarbeid
kjennskap til redningstjenesten, myndighetene og støtteapparatet ved hendelser og ulykker
grunnleggende kunnskaper om ledelse, kommunikasjon og samhandling i en beredskapssituasjon

Et godt omdømme avhenger av hvor god du er til å løse ditt juridiske og moralske ansvar, og studiet retter fokuset mot de utfordringer virksomheter kan møte :

Før krisen
Under krisen ( håndtering av krisen)
Etter krisen
Studiet gir kompetanse innen arbeidsområdet helse-, miljø- og sikkerhet (HMS), og vil sette den enkelte bedre i stand til å takle "hverdagens kriser" så vel som alvorlige hendelser, som ulykker / dødsfall både i og utenfor arbeidsplassen.

KRISE??? ja kanskje...for privatlivet..endelig skulle jeg få tid til å lese andre bøker enn skolebøker, kanskje begynne med hobbyer osv. Jeg var lei etter 4 år på skolen med mye skolearbeid og mye jobb ved siden av. Nå blir det enda mer hektisk. Med 75 % nattestilling, innjobbing av ferie jeg skal ha i juni blir det mange uker fremover med 4 nattevakter i uken, skoledager innimellom, lesing og oppgaveskrivning.I tillegg arbeidshelger utenom dette. Kanskje ikke krise, mer galskap. Men sånn kan det gå, med utdannelse kommer selvutviklingsbehov og ny selvtillit som gjør at man får lyst til å hive seg på mer. Og som de eldre og kloke sier, du har jo bare deg selv og tenke på, det er verre når barna kommer. Sant nok!! Så her er det bare å skynte seg mest mulig før barna kommer. Hihi :)

2 kommentarer:

  1. Hehe. Ikke greit det der med skola. Selv er jeg så lei at jeg vil spy! Arghhh! Du, jeg har endrer bloggadresse. Adressen er www.solskinnet.net Passordet er 2112

    SvarSlett
  2. [...] 24, 2009 av martheblogg Denne uken har jeg avsluttende hjemmeeksamen i studiet krise og beredskapsledelse. Det er ikke helt enkelt da det skal sies at jeg ikke har prioritert nok tid til å lese dette [...]

    SvarSlett