fredag 26. november 2010

16 uker på vei...

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. Beina tar igjen armene i utvikling, og vil fra nå av være lengre. De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.

Fosteret svelger fostervann og tisser et ut igjen i fostervannet. Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.

Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse, gjøre pusteøvelser og bevege seg bevisst?

(bildet og tekst lånt fra babyverden)

Det er rart å lese om utviklingen til den lille i magen. Det er vanskelig å forestille seg at det fins en aktiv liten krabat der inne. Enn så lenge merker jeg ingen ting til den. Magen har godt med isolasjon fra før av, så noen kul på magen har jeg ikke enda, men hvis jeg trykker på magen kan jeg kjenne at noe er litt hardere. Gleder meg til å kjenne liv. Den lille tar nok all energien til mammaen sin for her er det ikke noe til overs når arbeidsdagen er over. Livet må taes veldig med ro. Det blir godt med en rimelig rolig helg.

God Helg!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar