tirsdag 8. november 2011

Juletanker og kjøkken

Mange begynner å snakke om jula nå, hva man skal spise, hva man skal gjøre, bake, handle ol. Jeg kjenner også jeg gleder meg stort til jula. Jeg er et julemenneske!! Jeg elsker jula. I år skal vi ferie jul sammen med den beste som har skjedd oss, lille Linnea, det blir koselig det! Det beste er lillejulaften når hele huset er pyntet, vasket, maten er handlet, treet er pyntet og grevinnen og hovmesteren er på NRK. En magisk følelse og jeg kan få et lite sekund med den spenningen i magen som jeg hadde da jeg var ei lita jente. Jeg og trolig alle voksne savner spenningen fra man var barn. Den er ikke der på samme måte. Men jeg håper jeg kan leve litt gjennom gledene til Linnea når hun blir eldre og forstår hva jula dreier seg om. Jul er veldig kos, det er ingen tvil om det. 


MEN......jul er ikke bare positivt. For mange som sliter, er ensomme i livet er jula en enda vanskeligere tid enn ellers. Mange sitter alene uten familie og venner, kjenner savnet sterkere for alt skal være så PERFEKT i jula. Det skal være kos, gaver, mat, familie og venner. Jeg husker tiden jeg hadde i hjemmetjenesten med eldre mennesker som heller ønsket at jeg skulle bruke tiden på en kopp kaffe sammen med dem enn å hjelpe dem. En annen vanskelig faktor med jula er økonomien for veldig mange, både voksne, eldre og barnefamilier kan slite med julas "krav" Det er ikke bare gaver, mye mat, men også mye sosialt som er "påkrevd" å være med på i tillegg til juleklær til hele familien, julepynt ol. Det er blitt slik at jula er blitt en enorm kostnad. Samfunnet har "tatt" litt av  når det gjelder jul og gavepresset er stort. 


Jeg har heldigvis ikke slike problemer, mine problemer med jula er mer på et bagatellnivå. Mine egoistiske problemer dreier seg mer om at jeg synes det er for lite tid. Jeg VIL ikke stresse verken i førjulstida eller i jula,jeg vil at jula og forberedelsene skal være kos. Men det er så MYE man skal gjøre ukene før jul. Sosiale ting, julebord, handle, bake, hobbysaker i tillegg til at man vanligvis(er i permisjon nå) er i fulltid på jobb, det er UMULIG at det ikke blir noe stress. Også kommer man til til jula, det er en skarve uke jula varer. En uke!!! Vi bruker altså hele høsten på forberedelser til det som varer en uke. Og der sliter jeg litt, det er for lite tid! Min perfekte jul er å ha fri, kose seg noen dager for seg selv, og noen dager sammen med venner og familie. Det er det jula dreier seg om. Men det er ikke mulig å rekke det på en uke. Dermed blir jula gjerne stress, og jeg merker det blir helt feil. Jeg og min kjære er så heldig å ha masse masse familie på begge sider. Men man rekker ikke over det. Særlig ikke når jeg jobber turnus og gjerne jobber mange dager av jula, der er stress om jeg har helt fri, men det har jeg sjelden. Men jeg klager ikke, bare reflekterer litt over jula. 

Jeg håper allikevel årets jul blir veldig koselig, og det blir det med lillesnuppa vår. Men her blir det førjulstid og jul uten kjøkken. Men men vi får kjøpe ferdigkaker og fine papptallerken. Vi får pynte resten av huset og bare kose oss. Kjære familie, vi kan nok ikke invitere på julegrøt i år. Men men til neste år...


Litt tidlig å si GOD JUL? 

Slik ser kjøkkenet vårt ut i kveld



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar