fredag 2. mars 2012

Pakkeliste for baby til sydentur

En hel mnd siden vi kom hjem fra Grand Canaria. Det har vært en kald og mørk vintermåned men nå er det mars og vår, basta! Jeg tenker å legge ut vår pakkeliste til lillepia som da var 9 mnd og vår erfaring med den. Jeg hadde nemlig så utrolig stor hjelp av erfaringer andre mødre hadde hatt da vi reiste. Kanskje jeg kan hjelpe noen andre med min liste.

Utgangspunktet var "baby" på 9 mnd i Grand Canaria i januar. Temp fra 17-25 grader. Vekselvis sol og overskyet/vind. Hun var også for lita til å holde seg våken på kveldene og la seg når hun er vant til det i 19-20 tida. Vi trengte derfor ikke kveldsantrekk til henne, men pysjer til kveldene. Ofte var vi på hotellrommet på kveldene, men vi prøvde oss på å ha henne sovende i vogna på restaurant noen kvelder, noe som gikk overraskende bra. Men da la vi henne i reisesenga(som hotellet stod for) først før å snike henne i vogna etterpå. Fort gjort å venne de til at de skal trilles i søvn, vi ville ikke ha det styret når vi kom hjem igjen.

Håndbagasje:

• Pass
  • Middagsglass(man får ha med barnemat gjennom sikkerhetskontrollen, men bare til flyturen)
  • Mariekjeks(ta med noe snacks barnet liker)
  • 2 frukt smoothies, Linnea elsker disse, lifesaver ved sutring
  • Bleier til reisen
  • Våtservietter
  • Softbag med fleecepose inni. Når hun skulle sove på flyet tok vi denne over begge fangene og hun fikk ligge lunt i den. Mye bedre underlag enn de klumpete fangene våre. Genialt å ha med.
  • Smokk og reservesmokk
  • Nan, vi tok en flaske, noen prosjoner nan pulver, kald vannflaske, varmt vann på termos. Så kunne vi blande flaske selv uten av å være avhengig av flyvertinner. (samme prinsippet brukte vi feks på stranda der nede, kjekt med termos) Men man kan fint ha boks med ferdig nan og flaske, flyvertinnene varmer men det kan ta tid
  • Grøtpulver til kveldsmaten, brukte vann fra termos og kaldt vann her også
  • Reiseskål med skjei som vi kjøpte på apoteket til å ha grøten i
  • Febertermometer og en stk paracet just in case
  • Skifteklær i tilfelle gris
  • Pysj, tok et slags kveldsstell på flydoet og skiftet til pysj
  • Engangsmekker
  • Bleieposer
  • Engangs stelle underlag
  • Bæresele, vi kjøpe en Manduca bæresele for anledningen. Veldig fornøyd. Var veldig kjekk å ha på flyplassene. Hun sovnet lett i den. Sov i den på hjemturen i flyet på pappas mage.
  • Leker, superviktig, noen å variere i da flyturen er lang
  • Ipad med filmer som drømmehagen og Teletubbies
  • Kamera
Vi hadde bruk for det meste her, og det vi ikke hadde bruk for hadde jeg tatt med uansett. Ipad med film, leker, kjeks, smoothies ble helt utrolig viktig i forhold til underholdingen.
Vårt problem var at hun trengte å følge sin søvn rytme, når man reiser på kvelden er ikke det så greit. Hun trengte å sove etter kl 20 men slet med å finne roen på flyet. Hun ble til slutt overtrøtt og det ble gråting på grunn av det.

Koffert og annen bagasje:

• Sportsvogn/trille med regntrekk, myggnetting, fotpose, ekstra solskjerm(viktig) til vogna og høst-vår-sommer fleecepose
  • Solbriller(haha de ville ikke snuppa ha på seg, men var hele tiden i skyggen og hadde solhatt
  • Smokker
  • Flasker
  • Babycall(hvis du vil sitte på verandaen mens den lille sover på soverommet, men lås døra til hotellrommet(sunn fornuft)
  • Badebleier, men ble lite brukt pga kald badetemp, men det har noe med tidspunktet vi reiste på
  • Vanlige bleier, tok så mange jeg greide å lure i vognposen, dårlige bleier der nede, men vi måtte kjøpe til slutt
  • Nan, grøt, smoothies til hele oppholdet. Morsmelkerstatning og grøt kan smake helt anderledes der nede, tok ikke sjangsen på at hun skulle nekte inntak.En smoothies til hver dag ble viktig da hun drikker lite og disse er sunne og gode.
  • Tok noen middagsglass men slet med bagasjeplassen til slutt. Men det var dårlig utvalg i middagsglass vår 9 mnd gamle babyer, var skikkelig moset og rar smak. Skulle ønske jeg hadde hatt plass til middagsglass til hele perioden. Det ble kjøpt mye hun ikke likte der nede.
  • Leverpostei ble veldig nyttig, særlig småpakker. Vi tok med brød og leverpostei når vi dro ut om dagene og det spiste hun mye av. Men de selger slikt i butikkene der. Men veldig dyrt.
  • Vannflaske, vi kom frem midt på natta og det var ingenting åpent, viktig å ha vann tilgjengelig.
  • Dusjsåpe-olje
  • Inityol krem til baken
  • Solkrem faktor 50
  • Aloe vera, men hun ble ikke solbrent, kjekt å ha uansett
  • 4 solhatter, hadde holdt lenge med 2 stk
  • Flaske oppvaskkost, husk å vaske deretter koke flaskene der nede
  • 1 UV/badedrakt, kjekt å slippe å smøre det området, men hadde blitt brukt mer om det hadde vært mer bading
  • Vanlig badedrakt(ikke brukt)
  • Dentinox
  • Engangsmekker
  • Bleieposer
  • Engangs stelleunderlag
  • 5 par sokker(for lite pga at det ikke var så varmt hele tiden ble det endel sokker og langbukse)
  • Nok vaskekluter til daglig stelling
  • Strandtelt, tar veldig liten plass og er helt genialt. Hun kunne ligge i det og leke feks på stranda og bassengområdet og være i skyggen. Men hun begynte å krabbe der nede og krabbet ut av det, er nok best før de begynner å krabbe.
  • Termometer
  • Paracet
  • Pledd, ble brukt i vogna, underlag på gulvet ol
  • Helseteppe, kjekke til å henge over vogna, babyen får allikevel luft
  • 9 kortermet body(måtte være såpass)
  • 4 langermet body(ble ikke brukt annet enn på flyreisen, hadde kortermede og ble det kaldt tok vi tynn jakke på)
  • 5 t-skjorter(ble brukt de og)
  • 3 shorts(2 ble brukt) og 2 korte tights(ble brukt)
  • 3 kjoleaktige sommertopper(koselig å pynte henne litt på dagtid)
  • 3 tynne bomullsjakker(ble mye brukt når skyene og vinden kom)
  • 3 pysjamaser(for lite, skulle hatt 5)
  • 2 langbukser og 3 lange tights (altfor lite, ble brukt mer enn forventet)
  • 1 par pyntesko(lite brukt)

Det ble mye bagasje, jeg er flink å pakke mye, men fikk bruk for det meste. Men neste gang jeg skal reise med barn skal jeg sjekke om muligheten for å vaske klær på destinasjonen, vil kunne halvere klærne da.
De viktigste investeringene vi gjorde foran denne turen var bæresela, strandtelt og ekstra solskjerm til vogna. Ellers hadde vi ikke greid oss uten maten vi tok med, lekene og ipaden.

Åh, jeg vil på ny ferie!

God tur til dere som skal reise!

Dere kan lese om Amadores og Grand Canaria her.