tirsdag 2. februar 2010

Vardøger?

I dag har jeg hatt to merkelige opplevelser. Da jeg lagde middag hørte jeg isbilen utenfor(den er her kanskje en gang i mnd), lyden er ikke til å ta feil av. Jeg ble glad og spratt opp, jeg skulle kjøpe is. Men det var ingen isbil utenfor da jeg så etter. Øyvind hadde ikke hørt noe. Videre så sovnet jeg på sofaen vel vitende om at bartenderen vi skal bruke i bryllupet skulle komme innom. Jeg bråvåknet av at det ringte på døren, men da jeg kom ned var det ingen der. Ti minutter etter dette kom faktisk bartenderen. En stund etter han dro hørte jeg plutselig isbilen utenfor. Jeg fikk kjøpt meg is. Men begynte å tenke litt etterpå. Var disse to tingene jeg opplevde vardøger? Jeg syns hele greia var litt merkelig....

På wikipedia står det følgende om vardøger:

Et vardøger, også kalt vardøge, vardøgge, vardyger, vardygr, vardøgle, vardøiel, vardevil, vardyvle, føreferd og annet, beslektet med *vord, [1]er i norsk folketro en varslende følgeånd som går foran personen som den er knyttet til, og høres eller viser seg like før personen selv kommer.
Et vardøger oppfattes tradisjonelt som et fylgje, det vil si en god hjelpeånd, skytsengel eller vernende ledsager som alle mennesker har. Det kan være en usynlig vette eller spøkelsesaktig dobbeltgjenger som går i forveien for å varsle om en persons komme eller advare mot truende farer. I dag betegner et vardøger (eller en vardøg) ofte bare et forvarsel om en person som snart innfinner seg. Varselet arter seg særlig i form av lyder, men kan også være noe en ser.




(foto:nrk.no)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar