torsdag 6. oktober 2011

Status rosebed

Vi er nybegynnere på hagearbeid og har hatt tre sommer her inkludert den sommeren vi flyttet hit. I 2009 begynte vi å anlegge rosebed, det ønsket jeg meg veldig. Men nybegynnere som vi er har det ikke gått så bra. Vi har kjøpt nye roser flere ganger pga at noen har sovnet stille inn de to siste kalde vintre.... Vi har fulgt gode råd og lest hagebøker, prøvd oss frem i god tro. I fjor var det en utrolig dårlig sommer så da det var lite blomstring regnet vi med det var derfor. Men i år har det vært en flott sommer men lite blomstring. Jeg ble så irritert, må vi flytte rosene? men jeg vil ikke flytte dem etter så mye arbeid. Men nå håper vi at vi har funnet løsningen. Å kappe ned et enormt tre som skygger for solen. Det må vi få gjort før neste vår. Håpe, håpe, håpe at det kan gi resultater.

Før rosebedet så det slik ut


Under utvikling


Under utvikling

Nå prøver jeg å lage meg en oversikt

Nederst tror vi at vi har en Flammentanz som måtte ha blitt plantet sommeren 2010(Første året vi bodde her plantet vi en gul klatrerose her som ikke klarte vinteren 2009-2010) Enten fant vi denne i hagen ellers så kjøpte mamma den.

(Flammentanz er en klatrerose som skal beskjæres hardt tilbake de første årene for å få gå en god forgreining. Senere tar man kun vekk tynne og lange skudd ifølge Hageland.no)


I svingen har vi ei Peace stilkrose som er kjøpt av oss og plantet sommeren 2011
Det kom en rose men den knakk før jeg rakk å ta bilde av den.(klase og stilkroser skal beskjæres slik at det ca står igjen 10-15 cm)



Neste rose ble plantet i 2009 eller 2010, trolig 2010. Jeg vet ikke hva den heter men kan huske det var en rose på den i 2010 eller 2009.Jeg tror dette er en klaserose som skal beskjæres 10-15 cm over podestedet.



Deretter kommer denne rosen Queen Elisabeth stilkrose som ble plantet og kjøpt av oss sommeren 2011 som også skal beskjæres 10-15 cm over podestedet.



Så kommer buskrosen Rosa nitida Defender som ble plantet i 2009 og som faktisk har overlevd siden oppstarten av rosebedet. Buskroser beskjæres slik at det står igjen 50 cm men kan være avhengig av sort og hvor høy den skal bli.


Neste rose som har overlevd siden starten av rosebedet er Aloha(Lakserosa slyngrose) Såvidt det har vært liv i den i år men den lever. Bildet er fra 2009

Ifølge plantetips.no skal

Klatre-/slyngroser beskjæres lett på våren, når faren for frostskader er over. En fjerner alle dårlige greiner og greinspisser. Etterpå beskjæres greinene til to tredjedeler gjenstår. 


Sideskuddene beskjæres over 3-5 hvilende knopper. Slyngroser som vokser ved en pergola eller stolpe, bør beskjæres slik at en får et harmonisk resultat. Slyngroser som vokser oppetter espalier, bindes opp på samme måte. En god ide er å binde noen av greinene opp vannrett, det gir bedre blomstring.

Eldre slyngroser, som er blitt for tette, kan forynges ved å fjerne de eldste greinene.
Er rosen spinkel, kan man klippe tilbake ett eller flere av hovedskuddene til 20 cm. Over jorda, dermed får en nye skudd nedenfra. Avblomstrende skudd fjernes fortløpende.


Øverst i bedet har vi Allotria klaserose plantet og kjøpt av oss sommer 2011. Etter bildet ble tatt blomstret den masse. Beskjæres 10-15 cm over bakken.


Jeg ønsker meg et bedt fylt over av roser, ikke så magert som dette..en vakker dag kanskje... 






1 kommentar:

  1. Dokker e så flink! Trur det tar litt tid å få til et rosebed som bugner av roser, men æ ser facinasjonen. Ønska mæ et sånn sjøl en vakker dag.. :)

    Suss og klem!

    SvarSlett