lørdag 31. desember 2011

Året som har gått del 2

Juli

(noen bilder her som egentlig skulle være under august)

Juli byr også på mye flott vær. Vi starter mnd med en dagstur til Kjærringøy og besøker Inger og Viktor. Det er fremdeles sene netter med Linnea, trøsta er vakker utsikt og midnattsol. Vi besøkte også Rita, Bertine og Tommy i Geitvågen. Vi bestemmer oss for å ha dåp i slutten av august og lager invitasjoner i de sene nattetimer. Vi får besøk og drar på besøk. Vi drar på dagstur til Saltstrømmen i nydelig vær. Endelig tar mannen ferie og første uka var vi på Fleinvær, en perle i havet. Min søster og hennes gutter var også der etpar dager, gikk overraskende bra å ha med baby på en øde øy. 22 juli var siste kvelden vi var der, vi ble sittende i sjokk.
Vel hjemme fant vi ut at vi skulle leie ut huset i forbindelse med landskytterstevne så det ble noen dager med vasking og rydding. Vi var også på minnemarkering i Bodø sentrum. Akkurat da vi skulle reise videre på ferie ble katten vår påkjørt, stakkar liten ble operert og etterpå passet på av mamma og Kåre. Så dro vi videre til Hestmann på helgeland. Vi hadde noen flotte dager her, mannens søster med familie tok seg også en tur.

August

Videre fra Hestmann dro vi noen dager til Mo I Rana til svigerfamilien, her lekte vi turister og tok Linnea med i gruve. Deretter kjørte vi til Levanger til min søster med familie, kjempekoselige dager, ble både ikeatur og harryhandel over grensa. Nordover kjørte vi kystriksveien med hotellovernatting i vakre Brønnøysund. Vi rakk en tur opp i Torghatten med snuppa i bæresele før vi kjørte lengre nord til Tonnes. Været siste helga av ferien i Tonnes var helt fantastisk. Flott helg med feiring av de 60 årene til Linneas gammeltante. Linnea fant også ut at det ikke var så verst å sove på mer på kvelden og natten iløpet av ferien, noe som gjorde godt.
Vel hjemme etter ferien var det bare å hive seg rundt med masse dåpsforberedelser. Jeg kom meg på den årlige blåbærturen med Alisa. Vi skulle dra en dag hver på Parkenfestivalen men det endte med at bare gubben dro, jeg lå hjemme med feber. Etter alle forberedelsene kom endelig dåpshelga siste helga i august. Nærmeste familie og faddere kom fra fjern og nær. Vi var over 30 til bords og hadde en flott dag. Og ikke minst flott helg med huset fult av folk.

September

Og mnd starter med min 31 års dag, Den ble ikke feiret med selskap siden vi hadde feiret dåp i flere dager. Men vi fikk barnevakt for første gang en kveld og dro ut og spiste på Restaurant Smak. Nå begynte barseltreffene for alvor for min del. Så hyggelig å møte alle babyene og mammaene en gang i uken. I september var vi hos meg. Vi drar til Fleinvær og hjelper pappa å sette inn båten. Jeg drar til Trondheim mens pappaen er hjemme med Linnea. Første gang og eneste gang til nå jeg har vært borte fra henne over et døgn, men det gikk fint. Nydelig bryllupshelg hvor Jannicke og Håvard ble gift i vakre omgivelser. Vi har masse Linneakos og hun er i storform. Rips ble plukket fra hagen. Tapaskveld var og koselig. For ikke å snakke om trilleturer i høstværet og vaffelsøndag hos mamma og Kåre.

Oktober

Og mnd begynner med at gubben får avslutningsfest siden han slutter i Seria. Da melder snille Anita sin barnevakttjeneste og Linnea overnatter hos henne. Første og eneste natt hun har vært borte fra oss til en natt til nå, det gikk kjempefint. Trivelig fest. Vi har flere omganger med overnattingsbesøk denne mnd. Blant annet et flott besøk av besteforeldre. Fine trilleturer og barseltreff. Linnea er i storform, leker på gulvet, ruller rundt og oppdager drømmehagen. På Halloween får vi noen utkledde tantegutter på døra. Vi begynner for alvor å tenke på å pusse opp kjøkken, regner på penger og tenker ut planløsninger. Vi starter prosessen med å få tilbud fra forskjellige kjøkkenleverandører. Vi vinterklargjør ute og i hagen.

November

Gubben bruker mye tid på å sette seg inn i nyjobben, det blir endel jobbreiser både hverdag og helg. Vi starter allikevel kjøkkenprosessen og starter en omstendig riveprosess, ny døråpning blir også saget ut. Mamma og Linnea går turer, er på mye formiddagsbesøk og tar flere butikkrunder for å starte med julegavene. jule og takkekort ordnes det med også for å nevne noe. Vi bruker mye tid på kjøkkenprosessen, timesvis med runder hos kjøkkenlevrandører. Mange runder hos byggeforhandlere, sjekker priser og hvordan vi skal gjøre ting. Vi er forbløffet over hvor lang tid planlegging tar. Ettermiddagene og kveldene går til oppussing. Det vaskes og pyntes til advent. Hyggelig med første søndag i advent stund hos mor og Kåre. Stormen Berit kom med høy flo. Og en Bodøstrandet gammeltante som blir på overnatting, hyggelig. Linnea er blid å rask, har blitt flink til å rygge i revers og jeg finner henne overalt. Begge voksne får influensa men lillepia slipper unna med et par dager men feber, men kunne like gjerne være jobben med tenner som aldri kom. Vi er forbauset over at vinteren ikke kommer.

Desember

Og fremdeles ikke snø. Vi drar på Anette besøk. Jeg drar på Inger sin bursdagsfest, kjempemoro! Et annet høydepunkt var cupcake kurs hos Manuela. Jeg var sammen med Rita og vi fikk oss en trivelig jentekveld. Tante Mona kommer på besøk fra Mo. Elektrisitet legges i vegger. Tak og spotter i taket legges. Diverse juleforberedelser gjøres. Jeg har barseltreff her. Mor og Kåre inviterer til grøtfest da vi ikke kunne ha det i år. Min bror Tom-Roger fra Tromsø kommer på besøk siste helgen før jul. Det vaskes, pyntes og handles til jul. Julegaver leveres, mange å treffe siste tiden før jul. Lillejulaften drar vi med toget til Mo og feirer juledagene sammen med svigerfamilien, kjempetrivelig. Romjula ble hjemme med julefrokost hos pappa og Elsa, Ribbe hos mamma og kåre, Vilt hos Rita og Tommy. Julekveldsmat her for Inger og Viktor og en koselig kveld med Karina. Herlig å feire Linneas første jul, hovedpersonen har nå lært å stå på alle fire, blir sterkere og sterkere. Hun har også skapt litt svette hos mamma og pappa i romjula i og med at hun fant ut at å legge seg på kveldene det er for feiginger. Men det går nok over. En flott jul har vi hatt og snøen kom til og med i romjula.