tirsdag 24. november 2009

Syk?Og kanskje litt redd...


Jeg er ofte personlig i bloggen min, men sjelden fullstendig privat. Nå skal jeg skrive om noe som er veldig privat. Jeg fikk bare ett behov for å skrive om det til familie og venner. Jeg er kanskje syk, det vil si at jeg har en hormonell ubalanse. Hele året har jeg vært veldig sliten og hatt noe lite energi, men har hele veien gått ut ifra at det er fordi livet har vært veldig hektisk som nyutdannet sykepleier, videreutdanning, flytting, verneombudrolle og noe overtid osv. Det kan være at det er på grunn av noen annet. Det ble tatt en rekke blodprøver bare for å sjekke hvordan tilstanden er i kroppen i høst, særlig med tanke på eventuell matallergi siden jeg er blitt plaget av noe utslett.

Imidlertid viser det seg at jeg hadde lavt nivå av et hormon som heter ACTH som er ett hormon som produseres i hypofyseforlappen(hypofysen er i hodet) og styrer syntesen og utskillelsen av kortisol fra binyrebarken. Derfor tok jeg en kontrollprøve forrige uke av ACTH sammen med en Kortisol prøve.

Svaret på disse kom i går og det viser seg at begge er altfor lave. Som det står i brevet fra laboratoriet til legen min: Lav morgenverdi av Kortisol, sammenholdt med det lave ACTH verdien kunne man tenke på muligheten av hypofyseaffeksjon. En del etterrekvirerte hypofyserelaterte prøver viser imidlertid helt fine resultat(takk og pris) Da jeg leste dette måtte jeg undersøke litt, det viser seg at det står på nettet at hypofyseaffeksjon kommer av godartet svulst i hypofysen. Da ble jeg rimelig livredd. Men etter samtale med min lege i dag er jeg langt roligere. Han ber meg om å ikke henge meg opp i det jeg kan lese på internett. Det er mulig svarene er normale døgnvariasjoner. Men jeg har trolig en ubalanse og trenger tilførsel av noe, er legens ord. Dette skal utredes videre men at han ikke tror det er noen alvorlig og at jeg kan sove på natten. Jeg må i flere undersøkelser videre og i dag nye blodprøver, da er det bare å krysse fingrene for at de ser bedre ut enn de forrige. Det var godt å høre men jeg kan ikke si at det er så lett å fokusere på hjemmeeksamen akkurat nå. Dette med hormoner er avanserte greier.

4 kommentarer:

  1. Hei. Skjønner at du er litt redd. Men man tror alltid at det er verre en det er. Men jeg kjenner ei som har den sykdommen og har en ufarlig svulst i hodet. Men hun har det bra. Fått to barn:-). Men hun bruker medisiner. Håper alt ordner seg til det beste:-). Klem

    SvarSlett
  2. Takk før det Gro Mette :)
    Klem

    SvarSlett
  3. Æ forstår veldig godt at du bekymre dæ, men det e sikkert lurt å hør på ka legan sir, dem har litt mer peiling enn alle di rare folkan som skriv ting på nettet ;)

    Håpa vi har tid til å treffes når æ kommer tell Bodø nu antakelig på fredag og æ blir nu nån daga.. Hvis ikke så får du nu ha god bedring :) Dette årdna sæ nok :)

    Synes forresten bloggen din e blitt så koselig nu :) Og Øyvind e så søt som laga hjertemat til dæ, trur du han kan lær Håkon det? ;) hehe

    Smask fra mej per tiden i Tromsø :)

    SvarSlett
  4. det går nok bra det her ja :)

    vi skal på julebord ilagmed øyvind sin jobb fredag og lørdag har alisa 30 års dag på soløyvannet. men e ledig søndag, vi skal vel rekk å treffes, har lyst til det :)
    kor lenge blir du i bodø?

    vi skal da lære håkon å lage hjertemat, hehe :)

    klem

    SvarSlett