fredag 24. juli 2009

Skitt under neglene og oppstart av "grønne fingre" karrieren

031
Vi har lenge gledet oss til å starte ute i hagen men ikke kommet dit enda. Vi har lite erfaring men stor lyst både jeg og min kjære til å lære om hagearbeid og få en liten velstelt hage med tiden. En og en halv uke av ferien er overstått og bortsett fra helgen som vi var borte har vi holdt på å komme i orden i huset hele tiden. Det har vært moro men ting har tatt mer tid enn forventet. Vi trodde vi skulle bli ferdige første uken inne og bruke denne uken på å roe ned skuldrene. Men disse dagene har vi fortsatt styret og kavet inne. Hele tiden nye ting som dukker opp og etter min shopperunde brukte min kjære en hel dag på å skru opp belysning. Vi oppdaget at vi begynte å bli litt sure. Sannsynligvis fordi stresset i kroppene fortsatte langt inn i ferien med samme tempo som før ferien. Vi har enda ikke slappet skikkelig av i huset og feriedagene har hastet avgårde. Derfor ble dagen i dag en god dag. Vi kuttet ut arbeidet inne. Min mamma og samboer kom til oss og grillet. Vi feiret innflytting og utflytting x 2 siden de også har flyttet. De kom med to store rosebusker i gave. Da var det gjort, vi begynte i hagen og mollkoste oss med det.
012
Dette rosetreet heter Gul Slyngrose og blir 2,5 til 3 meter høyt. Det blomstrer fra juni med store duftende blomster. Vi fikk spadd opp gammel jord og steiner ved husveggen og plantet den godt ned.

Vi spadde videre og fant plass til den nydelige Rosa "Robusta" (det er forøvrig utrolig god trim) Det er en enkel rose med gule støvbærere, den blir opp til 1,5 meter og blomstrer fra juni.
023
Da vi spadde opp jorda fant vi noen "skatter" som vi plantet i potter. Skal tro hvilken staude dette er?
029
Vi fant andre steder i hagen tre søte roseskudd, Flamentanz. Disse plantet vi ved siden av de nye rosebuskene.
026
Bringebærskudd har vi også:
010
Nest sist vil jeg stolt vise frem min tomatplante som var 2 cm høy da jeg kjøpte den som stikling og plantet den, nå venter jeg bare på tomater.
002
Aller sist vil jeg vise frem vår nye kompis og nærmeste nabo. Han er veldig søt.
013
014

1 kommentar: