mandag 3. august 2009

Kjerringøy

Som tidligere nevnt har vi hatt besøk over flere dager av svigerfamilie. I går var vi i Saltstrømmen og på lørdag var vi på Kjerringøy. Når været tillater det så gjerne så er det jo ingen grunn til å ikke bruke det nærmiljøet har å by på. Disse bildene tok jeg på turen. Vi var lenge på handelsstedet som er ett idyllisk lite område med ett stort stykke historie. Fra skole-barndomslæren husker jeg at vi lærte om kjøpmann Zahl som bodde der i områdets storhetstid på 1800 tallet. Andre assosiasjoner jeg har til stedet er alle filmene som er spilt inn her og telegrafisten blant annet.

På krambua kjøpte vi gammeldags godteri. Det var nok like mye stas for meg som for barna. Her kunne guidene fortelle at ved bardisken hadde de ett avløp hvor overflødig drikke fra benken rant ned i en bøtte. Dette var fordi glassene med sprit var overfulle og det rant mye ned. De kunne jo ikke kaste god sprit så de tok vare på dette igjen. På benken lå gjerne fiskernes hansker med fiskeslo og andre godsaker som rant ned sammen med spriten. Også ble det solgt på nytt. Æsj! Jeg er i grunn glad jeg lever i dag. Men det er moro og få ett lite innblikk i hvordan ting var før i tiden.
036043044

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar