torsdag 27. januar 2011

Tid for tulipaner


I går fikk jeg disse fine tulipanene av min kjære. Det gjorde ekstra godt etter en lang dag med behandling, møter og kveldsvakt. Ryggen min er ikke til å skryte av nå og jeg håper det går bra på jobb i kveld.

Sist jeg hadde tulipaner ble de raskt stygge og stilkene så lange. Jeg tror jeg hadde for mye vann i dem. Jeg har nå funnet meg noen tips jeg kan følge på lysesider.no:

Her er noen enkle tips for hvordan du skal få tulipaner til å vare lengst mulig.

Kjøp tulipaner som har tydelige blomsterknopper. Disse skal ikke være utsprunget, men være godt utviklet.

Tulipanene snittes, dvs. man skjærer over 2 cm nederst på hver stilk. Behold plasten eller innpakningspapiret på og sett dem i kaldt vann noen timer. Poenget er at tulipanene skal ha støtte mens de strekker seg ut. Etter dette skal de over i vase.

Velg en vase som er halvparten av tulipanens lengde. Husk at vannet skal være kaldt. Er det noen løse blader på tulipanen, bør disse fjernes. Aldri la det være blader i vannet. Du kan gjerne bruke litt sukker i vannet, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Når du skal plassere tulipanbuketten, pass på at den ikke står i sollys eller for nær en varmekilde. Dette vil nemlig redusere bukettens levetid.

Sett buketten mørkt og kjølig om natten.

Skift gjerne vann i vasen hver dag.

Følger du disse tipsene vil buketten være pen i en til to uker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar