søndag 5. september 2010

Hva koster et bryllup?


Da vi bestemte oss for å gifte oss prøvde jeg å søke masse på nettet for å finne ut hva egentlig et bryllup koster. Men så fant vi ut at det ikke er noe fasit, et bryllup kan gjøres og arrangeres på mange forskjellige måter. Vi satt opp et budsjett som sprakk mange ganger for etterhvert som vi fant ut hvordan vårt drømmebryllup skulle være så ble kostnadene større en hva vi hadde sett for oss.

Det som var viktig for oss var å dele denne dagen med familie og venner. Og lets face it, vi har ikke en liten familie, på noen av sidene. De nærmeste(LES :søsken, tante og onkelbarn, foreldre og tanter/onkler ble 70 stk) Og da var det INGEN søskenbarn. Det måtte bli alle eller ingen. Venner er viktig, de deler man livet med jevnt og trutt. Så vi endte opp på over 110 gjester.

Alle til middag eller dele opp slik at noen skulle komme til middag og resten til kaffen? Nei vi ville dele HELE dagen med alle. Det var viktig for oss.

Dette la endel føringer, vi kunne ikke ha 110 gjester på restaurant=altfor dyrt. Derfor leie lokale hvor vi kan gjøre som vi vil med mat og drikke. Da ble valget lett, vi leide et lokalet som var i vårt nærmiljø som vi har et forhold til og med fin utsikt(Det ble tåke men finvær er ikke bestillingsvare)

Maten er også en stor utgiftspost. Men viktig. Det tok månedsvis å bestemme seg for dette. Vi fikk tilbud fra flere plasser, med og uten servitører. Men tilbudene var så kostbare at vi fikk hakeslepp. Men hva med catering? Få maten FERDIG brakt til lokalet. Ingen kokk, ikke søl på kjøkkenet. Valget ble tapas. Alle fant noe de likte og maten var god. Det er en felle å ha tapas/koldtbord med mange gjester på grunn av eventuelle køer men med lur plassering av matbord og en genial og styrende toastmaster gikk det strålende.

Men denne måten å gjøre det på sparte vi på servitørutgiftene. Da trenger en ikke så mange som ved brettservering. God ide er å plassere drikke på bordene slik at gjestene kan forskyne seg selv. Da slipper gjestene å vente på drikke, kan ta det de vil osv. Servitørene passet på at det var nok drikke på bordet. Vi hadde bekjente og venner av venner som servitører og de fikk en symbolsk sum på 100 kr timen. Flinke jenter men de var for få og det ble hektisk, beregn flere enn det du tror. Vi hadde 5 stk under middag og kaffe/kaker.

Alkohol, viktig for oss å ha en skikkelig god fest. Derfor åpen bar, siden vi kunne kjøpe alkoholen selv og leie en bartender var det mulig. Han hjalp til med barmeny, handleliste ol. Og disket opp med mye godt. Åpen bar fra kl 20.00 anbefales og gir god stemning, hehe! Vanskelig å beregne mengde men vi tok litt over akkurat på vodka, gin, congac ol. Og kjøpte for mye vin og øl bevisst, det kan leveres tilbake. Alt for mange bryllup slutter i 02 tiden når stemninga er på topp. Det ville vi ikke ha noe av og betalte de som jobbet der å være der til kl 04. Vi hadde 3 egne servitører på natta. Slik at servitørene var i to puljer, enten ettermiddag/kveld eller natt.

Pynt til bord og lokalet var en lang prosess for å finne ut av farger og elementer. Mange runder i butikkene, magasiner og på nettet for å få inspirasjon. Jeg begynte tidlig og kjøpte litt her og der, noe på ikea, noe på tilbud, veldig lurt. Det ble kostbart nok. Men jeg var veldig fornøyd.

Utgiftene på bruden(meg) ble ganske store. En kan leie kjole eller finne kjole på salg. Men jeg gikk på drømmekjolen og da fikk den koste det den kostet. Det står ikke her men jeg unte meg negler og fotpleie ol. også.

Flere utgiftsposter sparte vi av forskjellige grunner. Min svigerinne ordnet håret mitt(Veldig flink) Jeg sminket meg selv. Bryllupskaken stod min mor for(Veldig dyktig) De andre kakene bakte familie og venner. Vi sparte mye på fotograf.

Dette var noen begrunnelser for noen av valgene vi gjorde. Det er mye mer og det kan jeg fortelle dersom noen ønsker det. Jeg legger ut hele regnskapet her, det er for å hjelpe dere som planlegger bryllup. Jeg savnet å finne slikt selv. (Morgengaver til hverandre er utenom)



Div og pynt



spraymaling til potter
kr -79,00


Glitter til potter
kr -20,00


tannpirker
kr -26,00


kunstige rosa jysk
kr -195,00


sølvhjerta
kr -487,00


eske til kvitteringer
kr -59,00


4 telysholdere til å ha ute på verandaen fra ikea
kr -160,00


Telysholdere Nille
kr -60,00


60 telysholdere fra ikea
kr -300,00


50 lange stearinlys ikea
kr -90,00


80 lange lys europris
kr -280,00


Rødvinsglass til gjestene
kr -690,00


sugerør
kr -20,00


såpebobler til festbordet
kr -100,00


tre stk store orkidea
kr -510,00


fakler
kr -30,00


tegnestifter til å henge opp ting med
kr -8,00


tape til å henge opp ting
kr -26,00


telys
kr -130,00


6 lange lysestaker
kr -60,00


4 vaser til å ha sjokoladen i
kr -80,00


to lys til å ha i lyktene
kr -30,00


lykter til å ha ute
kr -576,00


flagg
kr -58,00


Servietter nattmat
kr -85,00


mange ølåpnere til bordene
kr -112,00


Bånd til å ha rundt servietter
kr -50,00


såpebobler til barna
kr -129,00


Glass til velkomstdrikke
kr -423,00


duker
kr -3 023,00


sølvballer til bordene
kr -200,00


Retur duk
kr 500,00


kaffeservietter fra ikea
kr -50


servietta sølv til kaffen fra maske
kr -200,00


søppelsekker
-35


servietter middag
-120


fargeblyanter til barna
kr -50,00


Ringer



ringer
kr -7 000,00


porto for å sende tilbake
kr -399,00


tok inn marthes ring
kr -200,00


gravering og pussing av ringer
kr -350,00


invitasjona og bordkort



binders konvolutter og papir sett
kr -320,00


stearin til stempel ciro (fungerte ikke)
kr -118,00


hvit penn
kr -23,00


limpatroner til seglene på invitasjonen røde europris
kr -180,00


div pynt og lim europris som ikke ble brukt
kr -90,00


div fra hobbybutikken smykkestein, limputa som blei brukt, grå limsegl og pulver som ikke blei brukt
kr -269,00


stempel fra utlandet og ekstra tollavgift
kr -600,00


straffeporto invitasjoner
kr -69,00


Spraylim
kr -198,00


Hjerteklistmerka
kr -250,00


seglstaver
kr -270,00


tapebiter
kr -40,00


lim
kr -59,00


Marthe/Bruden



hårnåler
kr -45,00


krølltang
kr -299,00


hårprodukt volum
kr -122,50


kjole
kr -9 810,00


slør
kr -1 090,00


sko
kr -990,00


øredobber og smykke
kr -596,00


diadem
kr -330,00


hårspray
kr -140,00


underkjole
kr -600,00


tilpassing av brudekjole
kr -500,00


Undertøy
kr -708,00


skoinnlegg
kr -40,00


veske
kr -199,00


kaker



kaketopp
kr -299,00


kransekake
kr -150,00


Bareffekter



sugerør med farger
kr -20,00


drink paraplyer
kr -60,00


snapsglass
kr -40,00


Div blandavann fra kondomeriet
kr -447,00


fotograf (Congac og sjokolade)
kr -350,00


Gavebok/Gjestebok



selve boken
kr -99,00


sølvpenner til boken
kr -84,00


pynt til boken
kr -35,00


hvite klisterlapper til å lime på gavene
kr -70,00


2 sakser
kr -46,00


Øyvind/Brudgom



sko og sokker
-548


mansjettknpper
-178


Leie av dress
kr -2 600,00


Personell:



Bartender(prisen er inkludert møte på forhånd, oppsetting av barmeny, handleveiledning, forberedelse dagen før og 8 timer selve dagen)
kr -3 000,00


3 servitører på natta, 2 stk fikk 100 kr timen, den ene 100 kr ekstra for kjøring, den siste ville ikke ha noe men fikk en vinflaske)
kr -1 600,00


5 servitører under middag, skulle egentlig være 6. 4 fikk 700 kr hver, den siste ville ikke ha noe)
kr -2 800,00


Leie av lokalet
kr -13 000,00


Middag Catering
kr -30 280,00


Transport



Transport Veteranbil
kr -1 000,00


Taxi fra lokalet på natten
kr -200,00


Blomster



Brudebukett og knappehulls blomster
kr -2 600,00


ny knappehullsblomst pga skade
kr -150,00


Rema



øl, brus, lett øl, div blandavann
kr -9 678,00


og lignende
kr -3 309,00


og lignende
kr -788,00


Pant
kr 478,00


Retur
kr 6 527,00


Polet



Polet
kr -28 555,00


Retur
kr 8 766,00


Sjokolade, bailies og congac på tax free
kr -1 200,00


Band

SUM 130 370 kr og verdt hver en krone !
kr -9 000,00

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar